Den klimavenlige erhvervsbygning

Som CSR-orienteret virksomhed blafrer spørgsmålet om fremtidens klimaudfordringer helt sikkert også hos jer som en åben dør: Hvilke løsninger skal vi vælge nu og her? Og er disse løsninger både bæredygtige nok i forhold til klima og ressourceforbrug, og kan de holde mere end 10 år ud i fremtiden?

Ser man mere specifikt på de klimavenlige løsninger i alle virksomhedens bygninger er i høj grad en økonomisk sag – og på ingen måde blot en mulighed for at promovere klimaansvarlighed, som mere miljø-skeptikere ofte skyder det CSR-bevidste erhvervsliv i skoene.

Vil du klæde din virksomheds konkrete rammer på til fremtidens udfordringer, gør du med andre ord en klassisk win-win investering.

 

Det er primært bygningens ressourceforbrug, du skal se i sømmene  – i Danmark er det særligt el og varme, der er store energisyndere. Ligger din virksomhed på en større matrikel, og varmer du op med el, bør du for eksempel tjekke muligheden for at installere jordvarme. Et sådant anlæg kører året rundt og holder radiatorerne varme såvel som det leverer vaskeægte jordenergi til den varme hane.

De største pengeslugere og klimasyndere landet over er dog gamle vinduer, ringe isolerede vægge og ikke mindst taget. På boliger, der er bare få tiår gamle, vil man hurtigt mærke en gigantisk forskel på varmeforbruget, hvis taget får en proaktiv overhaling med nye isolationsmaterialer. Der findes efterhånden mange miljørigtige mur- og tagisoleringsmaterialer, som endda er lavet ud fra principper lavt ressourceforbrug og genanvendelse, så virksomheden behøver ikke at gå på kompromis! Så tjek de forskellige tilbud ud og læs mere om nyt tag, inden den næste store varmeregning dumper ind.

 

Overvejer du at købe eller bygge ejendomme, der ligger tæt ved kanaler eller havn, så bør du sætte dig grundigt ind i stormflodssikring såvel som at der i fremtiden vil ske mindre vandstigninger. Der forskes intenst på området og fra tegnestuer i ind- og udland kommer arkitekter både med stilede og praktiske løsninger på disse udfordringer, som vi vil se inden længe.

Ligger virksomheden længere væk fra større havområder og åer, kan du desværre ikke ånde lettet op: De sidste par års styrtregn er kommet for at blive. Tjek derfor op på hvordan du kan sikre kælder såvel som fundament på dine bygninger – fx er omfangsdræn er en effektiv og billig løsning.

 

Og hvad med finansieringen? Da klimainvestering langt oftest hører til en mere langsigtede økonomiske investering, kan det som lille eller mellemstor virksomhed være svært at finde det beløb, det kræver. Heldigvis har en lang række offentlige tilskudsordninger en stærk prioritering af klimatilpasning af enhver art for ikke at nævne ambitiøse klimavenlige byggeprojekter. Her står virksomheden, deri forvejen tænker og handler klimaansvarligt, selvfølgelig usædvanligt stærkt, så der står praktisk talt intet i vejen for allerede nu at give sig i kaste med at løse fremtidens udfordringer.

Indret dit kontor ansvarligt

Hvis din virksomhed er forholdsvis ny og den nu er kommet ind i sin mere rolige vækstperiode, hvor det går støt opad efter startuppets slid og ustabilitet – så er det måske på tide at du begynder at tænke i CSR på et helt praktisk plan. Eller – hvis du har en veletableret virksomhed, som har kørt støt fremad over længere tid – så burde det næste CSR-bårne projekt, du skal kaste dig over, have noget med selve virksomhedens indretning at gøre.

Branding gennem CSR er ikke blot noget, der mere abstrakt gennem værdier, etik og handlinger tegner din virksomheds persona. CSR-brandingen må også foregå helt konkret gennem din virksomheds indretning og fysiske fremtoning. Skal du overbevise dine kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere om fordelene i jeres helt unikke tilgang og jeres kvalitetsprodukt, så må de fysiske rammer følge denne linie.

I nyindretning og opdatering af kontorindretningen må du derfor tage udgangspunkt i holdbare og stilfulde koncepter, der kommer fra CSR-godkendte firmaer eller på anden måde støtter social, klimamæssig og etisk ansvarlighed. Muligvis er du så heldig i forvejen at gøre forretninger med et designforetagende, der baserer sig på disse principper – ellers er der givetvis en brugbar forbindelse i dit netværk.

Under alle omstændigheder så fortæller bæredygtigt design altid en historie, som din virksomhed med fordel kan flette ind i sin egen, og dermed skabe en endnu stærkere position i branchen. Derfor bør du i denne forbindelse undersøge de forskellige muligheder for at tage et fornuftigt lån, for en mindre investering i denne meget konkrete form for CSR-branding vil med garanti betale sig på sigt.

Helt lavpraktisk skal du gå efter designs, der giver langtidsholdbare og samtidigt klassisk stilfulde løsninger – kun sådan undgår du at ligge under for modeluner og at indretningen hurtigt vil føles uddateret. Med et design i solidt materiale og udførsel skal du desuden ikke købe nyt hvert andet øjeblik – hvilket ikke ligefrem ville støtte virksomhedens bæredygtige image. Du skal derfor også investere i siddemøbler og arbejdsborde, der er ergonomisk godkendte og som matcher dine medarbejderes praktiske behov i forhold til justering og arbejdsopgaver. Indtænk hertil ryddelighed gennem nøje tilpassede opbevaringssystemer, og du og dine medarbejdere vil opleve, at der kommer en helt anden stil og ro over arbejdspladsen.

 

Tænk arbejdsmiljø ind i din virksomheds CSR

Når man som virksomhed tænker CSR, er det næste ord, der dukker op på en den indre lystavle højst sandsynligt bæredygtighed. Men som oftest begrænser vi os til at tænke i en ekstern, udadvendt bæredygtighed – fx i forhold til klimapolitik og i forhold til kvaliteten af diverse eksterne services og partnerskaber.

Men som virksomhed er det afgørende aldrig at glemme at indtænke denne bæredygtighed i alle relationer – også i de interne dynamikker på arbejdspladsen. Fagforeningen for offentligt såvel som privatansatte FTF kom tidligere på året ud med en arbejdsmiljørapport, der bl.a. viste, at 20% af de adspurgte primært havde en stigning i sygedage på grund af et psykisk skadeligt arbejdsmiljø. Det er ingen nyhed, at selvstændige såvel som lønmodtagere må løbe hurtigt for at følge udviklingen indenfor branchen. Det er et vilkår, vi alle lever under. Det siger sig selv, at I som virksomhed har grundlæggende interesse i, at jeres dygtige medarbejdere netop ikke løber ind i overbebyrdelse og stress, og derfor må træde ud af arbejdet i længere tid.

Derfor er det af bydende nødvendighed at I som virksomhed tænker intern bæredygtighed ind i CSR-reglementet. Ledelsens evne til åbenhed og lydhørhed er selvsagt afgørende, da det ofte er følelsen af ikke at blive informeret eller hørt som medarbejder, der netop fører til frustration og utryghed på arbejdspladsen.

Først og fremmest må I se på, hvad medarbejderne selv kunne ønske sig af ændringer eller nye tiltag, der kan lette arbejdspresset såvel som forbedre det psykiske arbejdsmiljø. Spørgeskemaundersøgelser og samtaler (i grupper og/eller individuelt) kan I tilpasse til virksomhedens størrelse og behov, men hold under alle omstændigheder den personlige henvendelse ti hver enkel medarbejder for øje. I laver netop undersøgelsen for at lytte og derefter faktisk ændre på noget – og ikke bare for syns skyld.

Et ofte overset, men basalt emne (og det bygger jo indlysende på den traditionelle adskillelse mellem arbejdsgiver og fagforening) er vigtigheden af, at medarbejderne har styr på deres rettigheder – og at de ved hvilken A-kasse, de med fordel bør være medlem af. En ledelse, der tager sit CSR-reglement alvorligt, skal bestemt ikke være bange for at facilitere, at medarbejderne kan lave deres egne frie informationsmøder.

Den åbenhed og tillid, som I møder medarbejderne med, vil I få tilbage i dedikerede medarbejdere, der har færre sygedage og mere tilfredshed i hverdagen.