Vejen til glade medarbejdere

Det burde ikke være raketvidenskab, at folk som føler sig godt tilpas i det miljø de arbejder i ganske enkelt præsterer bedre.

Alligevel er der mange arbejdspladser, som ikke i tilstrækkelig grad fokuserer på de ansattes vilkår.

Det er alfa omega hvis man ønsker loyale medarbejdere, som gerne vil give den en ekstra skalle når der er brug for det, at de føler sig værdsat i hverdagen.

Det er selvfølgelig ikke fordi, man skal fedte for hinanden på overdrevet vis. Det at føle sig værdsat kan nemlig ligge i de små detaljer, som gør meget for en medarbejders gejst og loyalitet, men som faktisk ikke kræver så meget.

 

Sørg for at dagligdagen på jobbet bliver rar at være i – forhør fx dine medarbejdere om hvilken kaffe/te de foretrækker. Det er klart, at er man mange med forskellige præferencer er det svært at gøre alle tilfredse, men alligevel brug lidt energi på at finde den bedst mulige mellemvej. Som medarbejder får man følelsen af, at blive respekteret, hvis man har noget at skulle have sagt og kan mærke at der gøres en indsats for at imødekomme ens behov.

 

Selvom det måske ligger lige til højrebenet at fokusere på de mere praktiske ting som fx gode stole og hurtig internetforbindelse når det kommer til indretningen af kontoret, kan det ligeledes godt betale sig at tænke over, om rummet bliver rart at se på og være i. Farver på væggene, kunst malerier eller plakater og grønne planter skaber både liv og energi i et rum.

For mange er kontoret det sted, de tilbringer størstedelen af deres vågne timer. Derfor er det vigtigt for entusiasmen, at det er et sted, som er rart at være.

 

Hold fast i de sociale traditioner og sæt timer af til planlægning af dette i arbejdstiden. Dette gælder også perioder, hvor man som udgangspunkt føler at der er for travlt til den slags. En julefrokost eller sommerfest ryster folk sammen, og skaber gode kollegiale relationer. Alle mennesker er forskellige, og en ting som gør at vi respekterer hinandens forskelle er, hvis vi forstår hinanden. Forståelse er svær at opnå, hvis ikke vi lærer hinanden at kende og ser hinanden i andre situationer og omstændigheder end på kontoret i arbejdsregi. Jo mere respekt medarbejderne har for hinanden, jo mere er de villige til at give af sig selv, når bølgerne går højt på arbejdspladsen.

Grønne opmuntringer på arbejdspladsen

Man skal have boet under en usædvanlig solid sten, hvis man ikke har hørt om de ekstreme klimafordele ved at droppe oksekød og flyturene til den årlige strandferie i Thailand. Som virksomhed kan man selvfølgelig ikke gå ind og detailstyre sine medarbejderes vaner og præferencer – og det ville højst sandsynligt ikke føre noget godt sted hen i forholdet mellem dig og dine ansatte!

Udviklingen af virksomhedens CSR-politik på klimaområdet handler derimod om at man via nudging skaber en positiv ramme, hvor de klimaneutrale løsninger er mulige – og det letteste valg.

Derfor bringer vi her en klimavenlig vinkling på centrale områder af virksomhedens hverdag:

Grøn og sund frokostpause

– Har medarbejderne mulighed for at medbringe egen madpakke og hurtigt tilberede friske råvarer, så de nemt kan spise sundt og ikke skal have fat i plastikindpakket to-go-mad? Sørg for at køkkenet er velindrettet med køleskabe og opvarmningsmuligheder, tallerkner og bestik, hakkebræt og andet praktisk køkkenudstyr.

Kaffe to-stay

– Smid de dyre og besværlige kaffeautomater på porten – det er spild af plastikkopper og energiforbruget er langt højere end man skulle tro. Invester i stedet i gode elkedler, stempelkander og kaffemaskiner – og en hær af solide porcelænskrus, så engangskrusene ikke tager over i det skjulte!

Rengøring – med måde!

– Har virksomhedens rengøringspersonale fået de rette materialer og instruktioner til at være klimavenlige? Her kan I som virksomhed detailstyre alt det, der er brug for – for her man kommer langt på klimaområdet ved at ændre i det små! Undersøg fx forbruget af håndsæbe og rengøringsmidler – og tjek inholdsfortegnelserne!

– Tænk i bæredygtige skraldeposer og om halvtomme skraldespande fx tømmes for syns skyld og så videre. Du vil højst sandsynligt blive lettere chokeret over det store materialespild.

Gør grønt genbrug til en leg

– Tænk ud af boksen og brug nudgingstrategier i forbindelse med aktiv sortering af plastik, papir og andre materialer til genbrug. Det kan nemt indrettes både overskueligt og informerende, sådan at dine medarbejdere nærmest får et kick ud af at medvirke til, at virksomhedens forskellige typer af affald bliver til nytte  – så bliver det langt lettere at lade sig lokke til at gå den grønne vej!

Sigter i efter FNs verdensmål?

I 2015 besluttede alle medlemslande i FN at vedtage 17 verdensmål for en bæredygtig fremtid. De 17 udviklingsmål ledsages af 169 delmål og selvom dele af det handler om at udrydde ting som fattigdom og sult som måske ikke er så aktuelle hvis du udelukkende har danske leverandører, men der er alligevel masser af inspiration til den CSR politik for det handler også om lighed mellem kønnene, beskyttelse af økosystemer og mange flere ting der virkeligt udformer det en god CSR politik bør indeholde.

Det handler om at passe på hinanden og verden og er det ikke essensen i CSR?

Derfor vil det for mange virksomheder give mening at arbejde med FNs verdensmål og in kooperere det som en del af ens CSR politik.

Det første du kan gøre er at læse de 17 udviklingsmål og 169 delmål, derefter gælder det om at kigge på hvad i allerede opfylder uden problemer og hvad i skal kigge på som priotetsområder, noget kan måske løses ret hurtigt imens andre ting vil kræve længere tid.

Noget af det der for alvor åbnes op for med FNs verdensmål er at der er mange leverandører der måske ikke har de samme vilkår som i Danmark. Måske arbejder de i et land med meget korruption, måske er uddannelsesniveauet lavt eller måske har de problemer med sundheden i landet? Det er også jeres ansvar at hjælpe med at trække leverandører og samarbejdspartnere op, for verden ændres ikke hvis man kun kigger på ens egen græsplæne.

FN har allerede lavet en del grafisk og tekst-materiale som i kan benytte, det er lige fra undervisningsmateriale til hvordan i kan handle på de forskellige mål, både i virksomheden, men også initativer som deres ”The lazy person’s guide to saving the world” som fortæller hvordan dine medarbejdere hjemme fra sofaen kan være med til at redde verden.

Denne artikel er skrevet i samarbejde med Lånekassen