Brug virksomhedens hjemmeside aktivt til CSR-branding

Indtænk miljøet konkret – CO2-neutralt hjemmeside og vindmølleaktier

Har du en virksomhed, som baserer sig fortrinsvis på online ydelser eller mere vidensbårne, immaterielle produkter, så er det gennem dit firmas online-liv, du for alvor skal indtænke CSR-branding. Det er fint at I sparer på ressourcerne ved at levere ganske ressourcebesparende ydelser, og det er beundringsværdigt, hvis I har en vegetarisk madordning – men alle disse gode tiltag kommer jo aldrig ind i kunder og samarbejdspartneres fokus.

CO2-neutralitet gør en forskel i den virkelige verden

Den CO2-neutrale hjemmeside er meget mere end blot “klima-aflad”, som skeptikere over for konceptet ofte betegner dette som. Men dette må siges at bunde i fejlinformation.

Et CO2 neutralt website indebærer at der doneres et beløb til certificerede bæredygtige projekter kloden over, som sørger for at CO2-balancen holdes. Det kan fx være at bidrage til at plante nye skove med C02-effektive trætyper eller at frede regnskovsarealer.

Ordningen har sat et fast donationsbeløb som modsvarer den CO2 som hjemmesidens servere forbruger, ligesom der også ofte tages hensyn til dine klienter eller samarbejdspartneres CO2-udledning, når de bruger dine online-ydelser.

Du får til gengæld det eftertragtede ikon til din hjemmeside, ligesom du blandt andet har gratis adgang til professionelt PR-materiale om den forskel din virksomhed gør for klimaet. Du kan derfor brande dig selv effektivt ved at investere i denne service, så se dine lånemuligheder her, hvis du har brug for et starttilskud til denne form for CSR-branding.

Invester virksomhedens overskud i grønne aktier

En anden meget fornuftig investering er i bæredygtige aktier eller andre former for klimavenlige projekter, der ofte også kombineres med et arbejde for at udligne sociale uligheder. Der findes en bred palette af denne type projekter, så det drejer sig blot om at du researcher, til du finder en sag, der tiltaler dig.

Det er vigtigt, at du går efter din mavefornemmelse i denne henseende: Hvordan skal du kunne fortælle dine kunder og samarbejdspartnere om det essentielle i at støtte netop dette projekt, hvis det ikke er en hjertesag for dig selv?

Du kan også endnu mere pragmatisk til værk og købe en andel i en bæredygtig sag, hvor du selv får et brugbart produkt ud af det? Så sparer du både penge, samtidig med at du får CSR-branding og en spændende virksomheds-storyline ud af investeringen! Find et kviklån her, så du straks kan komme i gang med denne effektive investering i branding.

Fællesskab om vindmølleenergi

Et populært og omsiggribende fænomen er andelsvindmøller: Her køber du en andel i en vindmølle, så du også får en andel af strømmen. Du slipper for at forholde dig til en vindmølle eller anden vedvarende energi-teknologi på virksomhedens egen grund, men kan i stedet promovere denne konkrete bæredygtige handling på SoMe, hjemmeside og i nyhedsbreve. Det er en effektiv måde at vise konkret handling i forhold til klimaforandringerne og virksomheden vil derfor fremstå som inspirerende frontfigur.

Vindenergi er plus for både elregning og CSR-branding

Sådan er reglerne for husstandsvindmøller

Ligger din virksomhed et lille stykke udenfor alfarvej og må du ofte bande over en strid blæst fra vest – ja, så kan du faktisk udnytte det til et genialt formål. Du kan både spare mere end 1000 kroner i forhold til dit årlige elforbrug, og endnu mere værdifuldt -du kan booste din miljøvenlige branding og sætte din CSR-strategi helt frem i feltet.

Alle kan opsætte en minivindmølle på taget

I modsætning til de ret strenge krav til store, enkeltstående vindmøller, så er der ingen større udfordring ved at investere i én eller flere minivindmøller til taget. Én minivindmølle kan producere ganske meget strøm – lige godt 700 kWh, hvis du er heldig med blæsevejr. Det svarer cirka til en årlig besparelse på tusind kroner på elregningen.

Strømmen sendes til en converter, også kaldet vekselvender, som så sender strømmen videre til stikkontakternes 230 Volt. Det er endnu ikke lovligt at sælge strøm fra egne vindmøller videre til elselskabet, som man kan gøre ved solenergi, så din virksomhed skal kunne forbruge de ganske gode mængder strøm dagen igennem.

Du skal desuden stadig betale en mindre afgift af den selvgenererede strøm, men det er jo en mindre pris at betale for et ganske stort indhug i elregningen.

Hvordan køber man en minivindmølle til taget?

Vi vil råde dig til at kontakte professionelle forhandlere, da de også kan oplyse dig om, hvor og hvordan minivindmøllerne er blevet produceret, hvilke materialer osv. På den måde kan du leve op til din CSR-strategi og du får en minivindmølle af høj standard med kvalitet og holdbarhed i top. Find nye lån, hvis du får brug for et tilskud til investeringen, og find lån uden sikkerhed, hvis din bank ikke kan se idéen i denne fornuftige investering i din virksomheds fremtidige økonomi såvel som den stærke CSR-branding.

Hvilke regler for montering af minivindmølle findes der?

Du bør altid spørge din kommune inden du opsætter ting på dit tag, så en minivindmølle er ikke en undtagelse. Sørg for at have fundet den model, som du tænker at sætte op, inden du rådspørger dig hos kommunen, for har du målene på møllen, vil hele processen gå langt mere gnidningsfrit. Det handler jo om at få de gode vindmøller op så hurtigt som muligt.

Generelt er der dog ganske stor frihed, når din vindmølle har et vingefang under to meter – så langt de fleste minivindmøller til taget vil jo nok passe ind i dette.

Kan jeg opsætte en normal vindmølle på virksomhedens grund?

Tænker du stort og vil opsætte en større vindmølle på din grund og forbinde den med din virksomhed, skal du således regne med, at der er lidt længere hen til projektets forløsning. Læs mere om reglerne for opsætning af en større husstandsvindmølle her.

Dannelsesrejse i din CSR-mindede virksomhed

Overvej at brede horisonten for virksomheden ud – helt konkret!

For start up’en såvel som den mere etablerede virksomhed, der har været i branchen i nogle år, er læring og nye indspark helt centrale for at kunne overleve på markedet. Verden ændrer sig konstant, så det må man som virksomhed nøje følge.

Dannelsesrejser er ikke kun for unge, rodløse teenagere, der skal danne deres identitet og finde et livsmål – men derimod også et værdifuldt redskab i forhold til udviklingen af og innovationen i din virksomhed.

Hæv blikket i dit nærmiljø

Først og fremmest kan du helt konkret overveje at indgå i nye fællesskaber, hvor branchemæssig vidensdeling og foredrag om nye tendenser i samtiden kan give dig vigtige pejlemærker i forhold til alt fra udviklingen af CSR-strategi til udvidelse af jeres repertoir, produkter og ydelser.

Mange kommuner afholder gratis kurser for virksomhedsledere, ligesom du vil finde et væld af inspirerende foredrag i kulturhuse, biblioteker og andre steder, hvor ildsjæle nørder med ny viden.

Tag rygsækken på og rejs ud

Uanset om du har deciderede samarbejdspartnere i et andet land, som står for dele af jeres produktion, eller om du har lyst til at hente ny inspiration udenlands, så kan dét at rejse ud i verden være et afgørende vendepunkt for din virksomhed. I udlandet kan du spejle alle aspekter – lige fra lavpraktisk arbejdsdeling og produktion til lederskab og virksomhedsstrategi.

Tænker du, at vi i Danmark er så langt fremme, at det ikke giver meget mening at tage til mindre udviklede lande, så gør dig selv en tjeneste og vip den fordom af pinden! Mange af Asiens lande har brancher i voldsom vækst og vi i Vesten kan lære meget af den mentalitet, der gås til arbejdet her.

Tag derfor verdenskortet frem og udvælg en destination for din dannelsesrejse, hvor du for alvor vil blive provokeret og få frisk inspiration. Du kan finde inspiration i rejseguides på nettet, fx på sri-lanka.dk, hvor du også kan få gode råd til hvordan det økonomisk sagtens kan hænge sammen at tage til fx Sri Lanka, altså den anden side af jorden.

Dannelse og udviklende inspirationsture er værd at prioritere, både tidsmæssigt, men også i budgettet!