Den grønne politiske bølge er gode nyheder for din virksomhed

Bak dine bæredygtige visioner og din CSR-strategi op med handling

Efter valget 5. juni 2019 er det vist blevet klart for alle, at tiden er kommet til at prioritere klima og miljø højest. Som virksomhed der proaktivt har taget stilling til fremtidens sociale og miljømæssige udfordringer, står du derfor i første række hos de potentielle kunder.

I dagens sociale og politiske kontekst er forventningen steget til, at de virksomheder, der går forrest inden for deres felt, også går forrest i klimakampen og værner om klodens ressourcer på lige fod med privatpersoner. Disse forventninger er høje og de vil kun stige. En bred gruppe af din forretnings stakeholdere – forbrugere, ansatte, samarbejder og investorer – vil sætte deres lid til at virksomheden tager rollen som social og klimamæssig forandringsagent.

Nyt politisk klima vil betyde grøn vækst

Den nye regering har en stærk grøn målsætning, og vi kan kun forvente at det bliver gunstigere at investere og omlægge til bæredygtige teknologier. Derfor kan bl.a. installere vedvarende energikilder såsom solpaneler og jordvarme i din virksomhed med økonomisk belønning i sigte.

Den forsøgsvise fraværende afgift på elbiler har været diskuteret, men med den nye regering vil du næppe risikere at en afgift bliver implementeret – det vil simpelthen være politisk selvmål!

Det er derfor nu, at du bør overveje at investere i fx elbiler til forskellige former for transport i din virksomhed, eller måske endda gå endnu grønnere frem og investere i elcykel med vogn, hvis virksomheden befinder sig i byområde. Undersøg muligheden for at tage et kviklån, så du kan investere klogt i de nye teknologier. 

Hvilke konkrete handlinger bruger andre virksomheder på at brande sig gennem CSR?

Mange danske virksomheder bruger aktivt deres CSR-strategi til at brande sig med, uanset om deres produkt eller service har med grøn teknologi eller andre former for bæredygtighed at gøre. Det er en effektiv måde at træde frem i forbrugernes bevidsthed, samtidig med at en sådan virksomhed faktisk gør en stor forskel.

Men det er ikke længere nok at flage med, hvor store beløb man har doneret til et godt socialt formål eller at man investerer virksomhedens overskud i udviklingen af bæredygtige, grønne projekter.

Dette skal man selvfølgelig ikke holde op med – men der er altså en større power i helt konkret og aktivt at ændre på ressourcespild og andre ubalancer. I skal derfor ikke være bange for at adressere helt konkrete udfordringer i virksomheden: Meld åbent ud at I har opdaget et stort spild i visse produktionsled og at dette nu vil blive ændret fremover.

Et eksempel som mange virksomheder bør følge er i forhold til strømforbrug. Invester én gang for alle i solceller på alle virksomhedens bygningers tage, så I kan generere 0% klimabelastende strøm til jeres aktiviteter. Lån penge hurtigt her, så der kommer skred i sagerne og I kan vise omverdenen at I går forrest i klimakampen

Grønne, bæredygtige måltider på arbejdet

Implementér CSR-strategierne konkret ved hvert eneste måltid

Der er flere og flere arbejdspladser, der tænker over det overforbrug af ressourcer og klimabelastninger, som den daglige frokost bidrager til. Jo større firma, jo større kantine eller madordning – og desto bedre mulighed for at gøre en forskel.

Men også som mindre virksomhed med omtanke for miljø og sundhed højt på listen, kan du gøre meget for at ændre din virksomhedskultur, når det kommer til de daglige måltider.

Grøn madordning uden diskussion – eller et frit valg?

Det kan umiddelbart skabe lidt murren i krogene, hvis man som ledelse nedsætter krav til medarbejdernes måltider og madpræferencer – og det er forståeligt! Men grønne måltidskasser er så meget andet end gulerodsstænger og hummus, som de lidt ældre generationer (ofte mænd, lad os indrømme det!) nok forestiller sig at grøn mad primært er.

Men en måltidskasse kan netop levere en værdifuld introduktion til vegetarisk og plantebaserede retter, som kan åbne selv de mest skeptiskes øjne. Det er desuden grøn mad, der giver et dagligt boost af sundhed og energi – og så kan Per på 55 fra regnskab jo spise stegt flæsk med persillesovs med rigtig god samvittighed, når han kommer hjem til konen!

Som mindre virksomhed kan det også være et spørgsmål om budget – ofte må medarbejderne betale for madordningen selv, og hvis de plantemads-skeptiske får held med at tale grøn mad ned, så er det ikke svært at forestille sig stemningen over for ledelsens forslag.

Du kan dog få ganske billige ordninger med sunde måltidskasser leveret til døren, og på grund af at kød generelt er dyrt, er de vegetariske måltidsordninger da også ofte lidt billigere.

Hvad kan man ellers gøre for at spare på ressourcer i forbindelse med måltiderne?

Er din virksomhed så lille, at en måltidsordning er lidt for stor en udgift på budgettet eller der bare ingen stemning er for måltidskasser, kan du dog implementere en god række “grønne” tiltag.

For eksempel er et veludrustet køkken et must, hvis du vil oppe socialiteten på arbejdspladsen og sundheden – såvel som mindske spild af ressourcer.

Sørg for at dine medarbejdere kan sætte madpakke på køl, og at der måske er mulighed for at lave lidt mad selv eller i det mindste et hakkebræt og en kniv, så man kan lave sig en salat. Det er desuden altid vigtigt, at det skal være muligt at spise med tallerken og bestik, så drop engangs-servicet én gang for alle! Dette gælder også kaffekrus i porcelæn til møder og i hverdagen.

Sørg for at man kan vaske og tørre servicet af på en nem og hurtig måde eller invester i en opvaskemaskine. Lav desuden en hyggelig spisekrog, så man har lyst til at sidde der og spise sammen.

Hvis køkkenet er ulækkert eller mangelfuldt er der langt større sandsynlighed for at man køber take away hos den lokale, ofte mindre sunde spisested – med spild af masser af indpakningsmateriale til følge.

Sådan bringer du din stærke faglighed i spil som leder

Din virksomheds vision og succes afhænger af din udvikling som leder

Lederskab er mere end blot at have en vision om at være de mest sælgende, at have den stærkeste CSR-profil i jeres branche eller at have det største og stærkeste netværk af kunder og samarbejdspartnere.

Som leder skal du træde frem som en personificering af de værdier, virksomheden brander sig selv på. Du skal med andre ord hele tiden udvikle virksomhedens brand gennem din persona. Viser du en engageret, optimistisk attitude og lever du efter en høj arbejdsetik, så vil ikke blot dine medarbejdere forme sig positivt i dét billede, men samarbejdspartnere og kunder vil kunne mærke det efter første møde.

Sæt tid af til læring

Har du en mindre virksomhed, kan det som leder være småt med tiden til både at udfylde éns ansvarsposter og tage sig tid til at lære nyt, så visionen for jeres virksomheds udvikling og CSR-områdets fremtidige implementering kan få lov at tage fokus.

Derfor bør du undersøge, hvor du kan frigøre tid, så du kan prioritere denne læring. Er det budget og regnskab, som tager en del kræfter og tid, kan du fx tjekke budgetter.dk for gode tilbud og tips til at lave budget sikkert og overskueligt.

Opsøg mentorer

Du kan se meget længere, hvis du sætter dig på skulderen af en gigant! Sagt med andre ord: Hvis du opsøger en mentor, som har årevis af erfaring på området, vil du være lynår foran dine konkurrenter. Vær ikke bange for at spørge folk, der har entreprenørerfaring, om de vil være mentor for dig, eller komme med deres umiddelbare feedback på jeres nye tiltag eller strategier.

Husk – alle har startet fra “scratch” og vil ikke være kommet så langt, hvis de ikke spurgte om hjælp, og så er det desuden en stor anerkendelse at give andre for deres mangeårige arbejde.

Indgå i læringsforløb

Mange kommuner såvel som større virksomheder afholder kurser, hvor du som virksomhed kan udveksle erfaring med andre ledere – omend fra vidt forskellige brancher. Dette skal dog ikke ses som andet end en fordel: Når en anden kursist taler om arbejdet inden for et felt, du ikke kender professionelt, vil du derimod lytte langt mere åbent og kunne lære af selve ledererfaringerne.

Hvem ved, måske kan du blive dybt inspireret og få idéer og spritnye tiltag ind i din virksomhed, som vil gøre netop denne førende inden for jeres branche.