Tænk arbejdsmiljø ind i din virksomheds CSR

Når man som virksomhed tænker CSR, er det næste ord, der dukker op på en den indre lystavle højst sandsynligt bæredygtighed. Men som oftest begrænser vi os til at tænke i en ekstern, udadvendt bæredygtighed – fx i forhold til klimapolitik og i forhold til kvaliteten af diverse eksterne services og partnerskaber.

Men som virksomhed er det afgørende aldrig at glemme at indtænke denne bæredygtighed i alle relationer – også i de interne dynamikker på arbejdspladsen. Fagforeningen for offentligt såvel som privatansatte FTF kom tidligere på året ud med en arbejdsmiljørapport, der bl.a. viste, at 20% af de adspurgte primært havde en stigning i sygedage på grund af et psykisk skadeligt arbejdsmiljø. Det er ingen nyhed, at selvstændige såvel som lønmodtagere må løbe hurtigt for at følge udviklingen indenfor branchen. Det er et vilkår, vi alle lever under. Det siger sig selv, at I som virksomhed har grundlæggende interesse i, at jeres dygtige medarbejdere netop ikke løber ind i overbebyrdelse og stress, og derfor må træde ud af arbejdet i længere tid.

Derfor er det af bydende nødvendighed at I som virksomhed tænker intern bæredygtighed ind i CSR-reglementet. Ledelsens evne til åbenhed og lydhørhed er selvsagt afgørende, da det ofte er følelsen af ikke at blive informeret eller hørt som medarbejder, der netop fører til frustration og utryghed på arbejdspladsen.

Først og fremmest må I se på, hvad medarbejderne selv kunne ønske sig af ændringer eller nye tiltag, der kan lette arbejdspresset såvel som forbedre det psykiske arbejdsmiljø. Spørgeskemaundersøgelser og samtaler (i grupper og/eller individuelt) kan I tilpasse til virksomhedens størrelse og behov, men hold under alle omstændigheder den personlige henvendelse ti hver enkel medarbejder for øje. I laver netop undersøgelsen for at lytte og derefter faktisk ændre på noget – og ikke bare for syns skyld.

Et ofte overset, men basalt emne (og det bygger jo indlysende på den traditionelle adskillelse mellem arbejdsgiver og fagforening) er vigtigheden af, at medarbejderne har styr på deres rettigheder – og at de ved hvilken A-kasse, de med fordel bør være medlem af. En ledelse, der tager sit CSR-reglement alvorligt, skal bestemt ikke være bange for at facilitere, at medarbejderne kan lave deres egne frie informationsmøder.

Den åbenhed og tillid, som I møder medarbejderne med, vil I få tilbage i dedikerede medarbejdere, der har færre sygedage og mere tilfredshed i hverdagen.

 

Sjove aktiviteter til firmajulefrokosten

De årlige traditioner er såvel som i familien, vigtige at værne om på arbejdspladsen.

Gode kollegiale relationer er alfa omega når det kommer til hver enkelt medarbejders præstation. Vi er som regel empatiske væsener, som faktisk helt automatisk gør os mere umage, hvis vi har respekt for- og kan lide hinanden.

Derfor er en sjov aften med kollegerne bestemt værd at gøre noget ud af. Her kommer et par forslag til sjove aktiviteter til jeres firmajulefrokost.

 

Selskabs-sang grand prix

Del medarbejderne op i grupper og giv hver gruppe en melodi fra en kendt sang og papir og blyanter. Bed hver gruppe om at skrive en selskabs-sang om arbejdspladsen og giv dem 30 minutter til opgaven. Indenfor de 30 minutter skal én fra hver gruppe have skrevet hele sangen ind på en telefon, således at den kan sendes til resten af selskabet.

Bagefter synger alle de forskellige sange, og det vurderes ved afstemning, hvilket hold, som har skrevet den bedste sang – man må selvfølgelig ikke stemme på sig selv.

Denne leg er både udfordrende og sjov, og demonstrerer hvordan forskellige kombinationer af mennesker og forskellige dynamikker kan munde ud i ofte vidt forskelligt indhold.

 

Quiz – hvor godt kender du dine kollegaer?

I ugerne op til julefrokosten, bedes alle medarbejdere om at skrive 5 sedler med hver en information om dem, som kollegerne ikke kender. Det kan være ting som  ‘Jeg har engang skudt en and’, ‘Jeg hører Britney Spears hver morgen inden jeg møder ind’ eller ‘jeg kan ikke fordrage vingummi’. Alle sedler kommes ned i en skål, og trækkes på skift af folk, som skal gætte hvilken kollega ‘tilståelsen’ tilhører. Dette er en god leg både en god leg fordi man lærer hinanden bedre at kende og fordi den lægger op til gode historier om løst og fast fra.

 

Derudover er blindsmagning af øl sjovt for dem, som kan lide øl. Faktisk er det en ganske anden oplevelse at smage selv helt simple øl som classic og pilsnere når man har bind for øjnene. Så snart etiketten og associationerne ikke følger med oplevelsen, bliver mange faktisk overrasket over, at deres favorit slet ikke er den øl, det troede det var.

 

Vejen til glade medarbejdere

Det burde ikke være raketvidenskab, at folk som føler sig godt tilpas i det miljø de arbejder i ganske enkelt præsterer bedre.

Alligevel er der mange arbejdspladser, som ikke i tilstrækkelig grad fokuserer på de ansattes vilkår.

Det er alfa omega hvis man ønsker loyale medarbejdere, som gerne vil give den en ekstra skalle når der er brug for det, at de føler sig værdsat i hverdagen.

Det er selvfølgelig ikke fordi, man skal fedte for hinanden på overdrevet vis. Det at føle sig værdsat kan nemlig ligge i de små detaljer, som gør meget for en medarbejders gejst og loyalitet, men som faktisk ikke kræver så meget.

 

Sørg for at dagligdagen på jobbet bliver rar at være i – forhør fx dine medarbejdere om hvilken kaffe/te de foretrækker. Det er klart, at er man mange med forskellige præferencer er det svært at gøre alle tilfredse, men alligevel brug lidt energi på at finde den bedst mulige mellemvej. Som medarbejder får man følelsen af, at blive respekteret, hvis man har noget at skulle have sagt og kan mærke at der gøres en indsats for at imødekomme ens behov.

 

Selvom det måske ligger lige til højrebenet at fokusere på de mere praktiske ting som fx gode stole og hurtig internetforbindelse når det kommer til indretningen af kontoret, kan det ligeledes godt betale sig at tænke over, om rummet bliver rart at se på og være i. Farver på væggene, kunst malerier eller plakater og grønne planter skaber både liv og energi i et rum.

For mange er kontoret det sted, de tilbringer størstedelen af deres vågne timer. Derfor er det vigtigt for entusiasmen, at det er et sted, som er rart at være.

 

Hold fast i de sociale traditioner og sæt timer af til planlægning af dette i arbejdstiden. Dette gælder også perioder, hvor man som udgangspunkt føler at der er for travlt til den slags. En julefrokost eller sommerfest ryster folk sammen, og skaber gode kollegiale relationer. Alle mennesker er forskellige, og en ting som gør at vi respekterer hinandens forskelle er, hvis vi forstår hinanden. Forståelse er svær at opnå, hvis ikke vi lærer hinanden at kende og ser hinanden i andre situationer og omstændigheder end på kontoret i arbejdsregi. Jo mere respekt medarbejderne har for hinanden, jo mere er de villige til at give af sig selv, når bølgerne går højt på arbejdspladsen.