Grønne opmuntringer på arbejdspladsen

Man skal have boet under en usædvanlig solid sten, hvis man ikke har hørt om de ekstreme klimafordele ved at droppe oksekød og flyturene til den årlige strandferie i Thailand. Som virksomhed kan man selvfølgelig ikke gå ind og detailstyre sine medarbejderes vaner og præferencer – og det ville højst sandsynligt ikke føre noget godt sted hen i forholdet mellem dig og dine ansatte!

Udviklingen af virksomhedens CSR-politik på klimaområdet handler derimod om at man via nudging skaber en positiv ramme, hvor de klimaneutrale løsninger er mulige – og det letteste valg.

Derfor bringer vi her en klimavenlig vinkling på centrale områder af virksomhedens hverdag:

Grøn og sund frokostpause

– Har medarbejderne mulighed for at medbringe egen madpakke og hurtigt tilberede friske råvarer, så de nemt kan spise sundt og ikke skal have fat i plastikindpakket to-go-mad? Sørg for at køkkenet er velindrettet med køleskabe og opvarmningsmuligheder, tallerkner og bestik, hakkebræt og andet praktisk køkkenudstyr.

Kaffe to-stay

– Smid de dyre og besværlige kaffeautomater på porten – det er spild af plastikkopper og energiforbruget er langt højere end man skulle tro. Invester i stedet i gode elkedler, stempelkander og kaffemaskiner – og en hær af solide porcelænskrus, så engangskrusene ikke tager over i det skjulte!

Rengøring – med måde!

– Har virksomhedens rengøringspersonale fået de rette materialer og instruktioner til at være klimavenlige? Her kan I som virksomhed detailstyre alt det, der er brug for – for her man kommer langt på klimaområdet ved at ændre i det små! Undersøg fx forbruget af håndsæbe og rengøringsmidler – og tjek inholdsfortegnelserne!

– Tænk i bæredygtige skraldeposer og om halvtomme skraldespande fx tømmes for syns skyld og så videre. Du vil højst sandsynligt blive lettere chokeret over det store materialespild.

Gør grønt genbrug til en leg

– Tænk ud af boksen og brug nudgingstrategier i forbindelse med aktiv sortering af plastik, papir og andre materialer til genbrug. Det kan nemt indrettes både overskueligt og informerende, sådan at dine medarbejdere nærmest får et kick ud af at medvirke til, at virksomhedens forskellige typer af affald bliver til nytte  – så bliver det langt lettere at lade sig lokke til at gå den grønne vej!

Sigter i efter FNs verdensmål?

I 2015 besluttede alle medlemslande i FN at vedtage 17 verdensmål for en bæredygtig fremtid. De 17 udviklingsmål ledsages af 169 delmål og selvom dele af det handler om at udrydde ting som fattigdom og sult som måske ikke er så aktuelle hvis du udelukkende har danske leverandører, men der er alligevel masser af inspiration til den CSR politik for det handler også om lighed mellem kønnene, beskyttelse af økosystemer og mange flere ting der virkeligt udformer det en god CSR politik bør indeholde.

Det handler om at passe på hinanden og verden og er det ikke essensen i CSR?

Derfor vil det for mange virksomheder give mening at arbejde med FNs verdensmål og in kooperere det som en del af ens CSR politik.

Det første du kan gøre er at læse de 17 udviklingsmål og 169 delmål, derefter gælder det om at kigge på hvad i allerede opfylder uden problemer og hvad i skal kigge på som priotetsområder, noget kan måske løses ret hurtigt imens andre ting vil kræve længere tid.

Noget af det der for alvor åbnes op for med FNs verdensmål er at der er mange leverandører der måske ikke har de samme vilkår som i Danmark. Måske arbejder de i et land med meget korruption, måske er uddannelsesniveauet lavt eller måske har de problemer med sundheden i landet? Det er også jeres ansvar at hjælpe med at trække leverandører og samarbejdspartnere op, for verden ændres ikke hvis man kun kigger på ens egen græsplæne.

FN har allerede lavet en del grafisk og tekst-materiale som i kan benytte, det er lige fra undervisningsmateriale til hvordan i kan handle på de forskellige mål, både i virksomheden, men også initativer som deres ”The lazy person’s guide to saving the world” som fortæller hvordan dine medarbejdere hjemme fra sofaen kan være med til at redde verden.

Denne artikel er skrevet i samarbejde med Lånekassen

Derfor bør alle virksomheder have en CSR strategi

Vi lever i et samfund, som på mange måder fungerer på lånte eller i hvert fald knappe ressourcer. Verdens befolkning vokser og det har de seneste 100 år sat store, mærkbare spor på kloden. Flere dyrearter er truede eller næsten uddøde, flere samfund lever under fattigdomsgrænsen og flere og flere steder er ramt af alvorlig forurening.

Netop derfor er det vigtigt, at man som virksomhed har et regelsæt for hvordan man behandler sine ansatte, samarbejdspartnere, leverandører samt hvordan man forholder sig til parametre som genbrug, affaldssortering etc.

 

Først og fremmest skal man forstå betydningen af CSR. Forkortelsen står for ‘Corporate Social Reponsibility’ og henviser til virksomheders, store som små, ansvar for deres ageren i samfundet. Er man for eksempel en tøjfabrikant, der får sine varer produceret på fabrikker i Østen, bør man løbende tjekke op på arbejdernes forhold og rettigheder. Flere prominente virksomheder har i årenes løb været i mediernes negative søgelys, fordi der har anvendt børnearbejdere eller har ladet ansatte arbejde med farlige kemikalier uden ordentlig beskyttelse. På en lidt mindre skala, bør man som virksomhed også have en klar politik om hvordan man afskaffer for eksempel større mængder pap, gammel elektronik eller forfaldne møbler.

 

CSR fonden kan være din hjælpende strategiske hånd, når din virksomheds CSR strategi skal kreeres eller blot finpudses. Som medlem af fonden kan man tegne forskellige typer af medlemskaber, alt efter behov og præferencer. Hvis du driver en nystartet virksomhed, kan det virke som en post i budgettet, der ikke er vigtig nok, og CSR delen kan derfor risikere at blive nedprioriteret. Klik dig i stedet ind på Hurtigudbetaling.dk og lån det nødvendige økonomiske indspark, som sikrer at din virksomhed kommer godt og ansvarsfuldt fra start.

 

Husk desuden på, at en stærk CSR politik kan virke tiltrækkende på både kunder og kommende ansatte. Langt de fleste vil foretrække at lave forretninger med- eller arbejde for en virksomhed, der tager et tydeligt samfundsmæssigt ansvar – både på et menneskeligt og miljømæssigt plan.