Hvordan finder jeg et CSR job?

Vi får mange henvendelser fra unge, som gerne vil vide mere om, hvordan de kan finde et job, hvor de enten kan arbejde direkte med CSR, eller hvor det i det mindste er en virksomhed, som tager socialt ansvar.

Dette viser også, hvorfor det er så vigtigt for virksomheder med en tydelig corporate social responsibility profil, fordi det er godt for samfundet, og det er vigtigt for ansatte. Hvis du vil have de bedste ansatte, så bliver du nødt til at have en vision for, hvordan du skaber en bedre arbejdsplads.

Indlægget er både vigtigt at læse for virksomheder og for dig, der leder efter et nyt job. Virksomheder kan bruge indlægget til at finde ud af, hvad kommende ansatte vælger job efter, og hvis du leder efter et job i en CSR virksomhed, så får du her svaret på, hvad du skal kigge efter.

Vælg alle interessante jobs

Der er en række forskellige jobdatabaser, hvor virksomheder slår jobopslag op. Først skal du selvfølgelig finde ud af, hvad det er, at du gerne vil arbejde med, og hvad du kan tilbyde virksomheder. Hvis du ikke er klar over det, bliver det helt umuligt at finde et godt match mellem dig og din kommende virksomhed. Det er ikke nok, at du kan få lov at arbejde med CSR, det skal også være på en måde, som du finder spændende.

Vi vil anbefale dig, at du går alle jobsider igennem. På den måde får du en masse forskellige jobmuligheder.

Du skal ikke ansøge nogle af de jobs endnu, for vi skal finde det helt rigtige CSR job til dig.

Gennemgå virksomhederne

Nu har du en lang liste med jobs. Det kan være, at flere af dem er tilknyttet den samme virksomhed, eller der kan være tale om mange forskellige virksomheder. Du skal nu gå ind på firmaernes hjemmeside og se, hvad de skriver om CSR. Hvis de ikke skriver noget om det, så er der en god sandsynlighed for, at denne virksomhed ikke er noget for dig.

De virksomheder som har et punkt med CSR, kan du arbejde videre med. Køber du deres vision, og mener du, at  de vil skabe et bedre samfund? Det er helt ok, at du også stiller krav til virksomheden, i sidste ende betyder det også, at virksomheden får en ansat, som rent faktisk kan lide virksomheden.

Skriv ind i din ansøgning hvorfor du valgte deres virksomhed. Det bliver en god ansøgning, fordi du rent faktisk mener det, som du skriver, og du fortæller dem om, hvad du kan, og hvorfor I er et godt match.

Send uopfordrede ansøgninger

Når du løbende læser om virksomheder eller besøger deres hjemmesider, så gør det til en vane at gem virksomheden. Hvis du godt kan lide deres arbejde så send en uopfordret ansøgning, hvor du fortæller om, hvorfor du gerne vil arbejde sammen med dem.

Det skal ikke handle om dig, men det skal handle om, hvad du kan gøre for virksomheden, så det er vigtigt, at du roser deres vision, og det skal du selvfølgelig kun gøre, hvis du mener det. Der er ingen grund til at sende uopfordrede ansøgninger til virksomheder, hvor du ikke ville gide at arbejde.

Fokus på mere end penge

Under finanskrisen så vi, hvad der sker, når alle kun har fokus på at tjene flere penge. Selvfølgelig var der mange virksomheder, som brugte energi på CSR, men det druknede i tidsånden, derfor endte det grueligt galt. Vi skal helst undgå store kriser som det i fremtiden, og selvom det bliver svært, så bliver vi nødt til at prøve.

Det er en af grundene til, at det er vigtigt, at virksomheder har fokus på CSR og tænker på, at livet handler om mere end at tjene en masse penge. Alle med børn ved, at vi går mere op i at skabe en bedre verden for dem. På samme måde vil du opleve direktører, som elsker naturen, og de skal indse, at de har et ansvar for at skabe en bedre verden. Det handler om alt fra mennesker til selve jordens tilstand.

Prioriterede liste i din virksomhed

Med jeres målsætning er det vigtigt, at I skaber en prioriterede liste for, hvordan jeres virksomhed agerer. For CSR er ikke anti-profit, da det netop er profit, som gør, at vi kan tage et større socialt ansvar.

Det er vigtigt at prioritere, hvordan man ser på tingene, for selvfølgelig har I ingen virksomhed uden profit, men samtidig forsvinder jeres virksomhed på sigt, hvis den ikke går op i andet end profit.

Nedskriv jeres målsætning og værdier og på dem så på en liste, så I tydeligt ved, hvordan I prioriterer jeres tid. Det er en god metode til, at alle i virksomheden hele tiden tænker på, hvordan I kan skabe en bedre verden.

F.eks. kunne en simpel liste være noget i stil med.

  1. Hjælp altid andre.
  2. Støt et nyt ulandsprojekt hver måned.
  3. Profit

Dette er blot et eksempel, og I skal selv finde ud af, hvordan I laver jeres liste. Men det er en god idé, hvis profit kommer et stykke nede, for så kan alle se, at jeres formål i livet handler om mere end profit.

Det er også lettere at få ansatte, hvis I står for noget større, da lønmodtagere helst vil arbejde i proaktive virksomheder, som arbejder mod en bedre fremtid.

Gennemgå virksomhed en gang om året

En gang om året er det vigtigt, at alle ansatte kigger kritisk på året. Dette skal I både gøre udfra CSR hensyn men også ud fra jeres vision. Overholdt i jeres egen vision. Mange CSR-planer ender med aldrig at blive ført ud i livet, fordi de ikke implementeres i virksomheder.

Det er grunden til, at vi anbefaler, at I kigger på jeres CSR-vision og diskutere, hvordan virksomheden har udført den i året der gik. Samtidig kan I diskutere, hvad I kan gøre bedre året efter.

På den måde ender I med at være mere konkrete og så er det også lettere at implementere CSR i hverdagen.

For CSR er ikke bare flotte ord, det handler om handling. For mange af de banker som var skyld i finanskrisen, havde også flotte CSR-planer, men de gjorde aldrig noget for at implementere det i hele virksomheden. Så de støttede nogle projekter, og så følte de, at de havde gjort, hvad de skulle.

Brug socialt ansvar til at ændre opfattelse af hvordan I kommer på forretning og profit.

Sådan kan banker gå endnu videre med CSR

Banker har været gode til at tage CSR til sig, men det er ikke altid, at deres tiltag er dem, som giver mest mening for deres kunder. Det skal siges, at banker altid har været gode til at støtte lokale foreninger osv., og det er også en af grundene til, at det er trist, at mange af de små lokale banker forsvandt under finanskrisen.

Du kan læse skæbnen fra en af disse banker her. Nogle af disse krak kunne helt sikkert også være undgået, hvis de havde haft er anderledes syn på CSR, end de havde.

CSR er mere end at støtte et godt formål

Selvfølgelig handler corporate social responsibility om at gøre gode formål, og vi siger heller ikke, at de banker skal stoppe med de tiltag, som de har gang i. Det er godt, at de er med til støtte foreninger og kunsten.

Men hvis du snakker med den enkelte forbrugere og spørge, hvad banken gør for dem, så er det ikke altid, at du får et godt svar. Det skyldes, at den almindelige forbruger oplever, at banker hele tiden finder på det ene gebyr efter det andet.

Banker skal tjene penge, men det kan virke som om, at de tager nogle vanvittige gebyrer for mennesker, som i forvejen ikke har nogle penge. F.eks, kan det virke underligt, at et overtræk ender med at koste kassen, når banken blot kunne lukke personens bankkonto. Det er svært at tro på, at det kræver særlig meget besvær, da det hele i dag er elektronisk.

Banker vil selvfølgelig ikke have, at folk ikke bruger penge, som de ikke har, og de vil ikke, og det er helt forståeligt. Men det virker ikke til, at de tænker den almindelige kunde ind i deres CSR politik. CSR handler ikke kun om at støtte hjemløse, det handler også om at tage et socialt ansvar for de mennesker, som rent faktisk er kunder i banken.

F.eks. kunne man hjælpe hjemløse med deres økonomi og give folk der tjener under et vis beløb en gratis bankkonto. Desuden noget som var helt almindeligt for bare 10 år siden, indtil bankerne besluttede sig for, at nu skulle alt koste penge.

I dag når du har penge, så ringer banken til dig for at spørge dig, hvordan de kan hjælpe dig. Her kunne det være godt, hvis de øgede deres fokus på almindelige mennesker også, f.eks. lavede et program om, hvordan man kan tjene flere penge eller få en sund økonomi. Det skal siges, at de har lavet forskellige apps, hvor de prøver at gøre sidstnævnte. Det er en fordel for bankerne, hvis de har flere rige kunder, for så har de flere penge, de kan investere.

Hvis din virksomhed skal i gang med at lave en CSR-plan, så skal I tænke over, hvad I kan gøre for jeres kunder, det lokale samfund og verden generelt. Lav en plan for alle tre punkter.