CSR igennem det danske foreningsliv

Vi har i Danmark et unikt foreningsliv som mange lande misunder os for. Vi har opbygget et samfund hvor vi ikke ser det som frivilligt arbejde at stå i fodboldklubben hver onsdag og være træner, selvom vi ikke får noget for det i kroner og øre. Vi får nemlig noget ud af det på det sociale plan og det er noget der er svært at indføre hvis man først har opbygget et samfund omkring betalte stillinger.

Vores arbejdsdage er dog blevet hårdere og de danske foreninger mangler frivillige. Spørger man den gennemsnitlige dansker vil de stadig gerne arbejde frivilligt, men der er simpelthen kommet så mange muligheder at det kan være svært at finde tid til det hele.

Det kan vi måske løse med den CSR bølge der de sidste 10 år er strømmet ind over de danske virksomheder. Der er nemlig et stort potentiale for at virksomheder kan hjælpe foreninger og andre steder der afhænger af frivillige når de udruller “Frivillig Fredag” hvor medarbejdere x antal gange om året må bruge en betalt arbejdsdag på frivilligt arbejde. Det hæver medarbejdertilfredsheden og hjælper de foreninger der i så høj grad har brug for frivillige, altså en win-win situation.

 

De små kan også være med

Det lille magasin Mandemagasinet er ikke en stor og etableret virksomhed, men de mente alligevel at det var vigtigt at deres skribenter var glade og har derfor givet muligheden for at en lille andel af deres årlige timer kan bruges på frivilligt arbejde. Med denne model hvor medarbejderne selv finder de virksomheder de ønsker at arbejde sammen med undgår man også at skulle lave samarbejdsaftaler med virksomheder.

 

De store virksomheder har brug for systemer

Er du en virksomhed med 50+ medarbejdere så går det ikke at medarbejderne blot selv kan sige at nu har de lige en dag hvor de arbejder frivilligt. Så er der behov for et system hvor de kan vælge hvem de støtter og hvornår det skal ske, og du får informationer om dette. Der er i øjeblikket ikke ret mange muligheder for dette, men en række organisationer arbejder på at lave et fælles system som alle kan få glæde af.

 

Hvordan finder jeg et CSR job?

Vi får mange henvendelser fra unge, som gerne vil vide mere om, hvordan de kan finde et job, hvor de enten kan arbejde direkte med CSR, eller hvor det i det mindste er en virksomhed, som tager socialt ansvar.

Dette viser også, hvorfor det er så vigtigt for virksomheder med en tydelig corporate social responsibility profil, fordi det er godt for samfundet, og det er vigtigt for ansatte. Hvis du vil have de bedste ansatte, så bliver du nødt til at have en vision for, hvordan du skaber en bedre arbejdsplads.

Indlægget er både vigtigt at læse for virksomheder og for dig, der leder efter et nyt job. Virksomheder kan bruge indlægget til at finde ud af, hvad kommende ansatte vælger job efter, og hvis du leder efter et job i en CSR virksomhed, så får du her svaret på, hvad du skal kigge efter.

Vælg alle interessante jobs

Der er en række forskellige jobdatabaser, hvor virksomheder slår jobopslag op. Først skal du selvfølgelig finde ud af, hvad det er, at du gerne vil arbejde med, og hvad du kan tilbyde virksomheder. Hvis du ikke er klar over det, bliver det helt umuligt at finde et godt match mellem dig og din kommende virksomhed. Det er ikke nok, at du kan få lov at arbejde med CSR, det skal også være på en måde, som du finder spændende.

Vi vil anbefale dig, at du går alle jobsider igennem. På den måde får du en masse forskellige jobmuligheder.

Du skal ikke ansøge nogle af de jobs endnu, for vi skal finde det helt rigtige CSR job til dig.

Gennemgå virksomhederne

Nu har du en lang liste med jobs. Det kan være, at flere af dem er tilknyttet den samme virksomhed, eller der kan være tale om mange forskellige virksomheder. Du skal nu gå ind på firmaernes hjemmeside og se, hvad de skriver om CSR. Hvis de ikke skriver noget om det, så er der en god sandsynlighed for, at denne virksomhed ikke er noget for dig.

De virksomheder som har et punkt med CSR, kan du arbejde videre med. Køber du deres vision, og mener du, at  de vil skabe et bedre samfund? Det er helt ok, at du også stiller krav til virksomheden, i sidste ende betyder det også, at virksomheden får en ansat, som rent faktisk kan lide virksomheden.

Skriv ind i din ansøgning hvorfor du valgte deres virksomhed. Det bliver en god ansøgning, fordi du rent faktisk mener det, som du skriver, og du fortæller dem om, hvad du kan, og hvorfor I er et godt match.

Send uopfordrede ansøgninger

Når du løbende læser om virksomheder eller besøger deres hjemmesider, så gør det til en vane at gem virksomheden. Hvis du godt kan lide deres arbejde så send en uopfordret ansøgning, hvor du fortæller om, hvorfor du gerne vil arbejde sammen med dem.

Det skal ikke handle om dig, men det skal handle om, hvad du kan gøre for virksomheden, så det er vigtigt, at du roser deres vision, og det skal du selvfølgelig kun gøre, hvis du mener det. Der er ingen grund til at sende uopfordrede ansøgninger til virksomheder, hvor du ikke ville gide at arbejde.

Fokus på mere end penge

Under finanskrisen så vi, hvad der sker, når alle kun har fokus på at tjene flere penge. Selvfølgelig var der mange virksomheder, som brugte energi på CSR, men det druknede i tidsånden, derfor endte det grueligt galt. Vi skal helst undgå store kriser som det i fremtiden, og selvom det bliver svært, så bliver vi nødt til at prøve.

Det er en af grundene til, at det er vigtigt, at virksomheder har fokus på CSR og tænker på, at livet handler om mere end at tjene en masse penge. Alle med børn ved, at vi går mere op i at skabe en bedre verden for dem. På samme måde vil du opleve direktører, som elsker naturen, og de skal indse, at de har et ansvar for at skabe en bedre verden. Det handler om alt fra mennesker til selve jordens tilstand.

Prioriterede liste i din virksomhed

Med jeres målsætning er det vigtigt, at I skaber en prioriterede liste for, hvordan jeres virksomhed agerer. For CSR er ikke anti-profit, da det netop er profit, som gør, at vi kan tage et større socialt ansvar.

Det er vigtigt at prioritere, hvordan man ser på tingene, for selvfølgelig har I ingen virksomhed uden profit, men samtidig forsvinder jeres virksomhed på sigt, hvis den ikke går op i andet end profit.

Nedskriv jeres målsætning og værdier og på dem så på en liste, så I tydeligt ved, hvordan I prioriterer jeres tid. Det er en god metode til, at alle i virksomheden hele tiden tænker på, hvordan I kan skabe en bedre verden.

F.eks. kunne en simpel liste være noget i stil med.

  1. Hjælp altid andre.
  2. Støt et nyt ulandsprojekt hver måned.
  3. Profit

Dette er blot et eksempel, og I skal selv finde ud af, hvordan I laver jeres liste. Men det er en god idé, hvis profit kommer et stykke nede, for så kan alle se, at jeres formål i livet handler om mere end profit.

Det er også lettere at få ansatte, hvis I står for noget større, da lønmodtagere helst vil arbejde i proaktive virksomheder, som arbejder mod en bedre fremtid.

Gennemgå virksomhed en gang om året

En gang om året er det vigtigt, at alle ansatte kigger kritisk på året. Dette skal I både gøre udfra CSR hensyn men også ud fra jeres vision. Overholdt i jeres egen vision. Mange CSR-planer ender med aldrig at blive ført ud i livet, fordi de ikke implementeres i virksomheder.

Det er grunden til, at vi anbefaler, at I kigger på jeres CSR-vision og diskutere, hvordan virksomheden har udført den i året der gik. Samtidig kan I diskutere, hvad I kan gøre bedre året efter.

På den måde ender I med at være mere konkrete og så er det også lettere at implementere CSR i hverdagen.

For CSR er ikke bare flotte ord, det handler om handling. For mange af de banker som var skyld i finanskrisen, havde også flotte CSR-planer, men de gjorde aldrig noget for at implementere det i hele virksomheden. Så de støttede nogle projekter, og så følte de, at de havde gjort, hvad de skulle.

Brug socialt ansvar til at ændre opfattelse af hvordan I kommer på forretning og profit.