Sådan kan banker gå endnu videre med CSR

Banker har været gode til at tage CSR til sig, men det er ikke altid, at deres tiltag er dem, som giver mest mening for deres kunder. Det skal siges, at banker altid har været gode til at støtte lokale foreninger osv., og det er også en af grundene til, at det er trist, at mange af de små lokale banker forsvandt under finanskrisen.

Du kan læse skæbnen fra en af disse banker her. Nogle af disse krak kunne helt sikkert også være undgået, hvis de havde haft er anderledes syn på CSR, end de havde.

CSR er mere end at støtte et godt formål

Selvfølgelig handler corporate social responsibility om at gøre gode formål, og vi siger heller ikke, at de banker skal stoppe med de tiltag, som de har gang i. Det er godt, at de er med til støtte foreninger og kunsten.

Men hvis du snakker med den enkelte forbrugere og spørge, hvad banken gør for dem, så er det ikke altid, at du får et godt svar. Det skyldes, at den almindelige forbruger oplever, at banker hele tiden finder på det ene gebyr efter det andet.

Banker skal tjene penge, men det kan virke som om, at de tager nogle vanvittige gebyrer for mennesker, som i forvejen ikke har nogle penge. F.eks, kan det virke underligt, at et overtræk ender med at koste kassen, når banken blot kunne lukke personens bankkonto. Det er svært at tro på, at det kræver særlig meget besvær, da det hele i dag er elektronisk.

Banker vil selvfølgelig ikke have, at folk ikke bruger penge, som de ikke har, og de vil ikke, og det er helt forståeligt. Men det virker ikke til, at de tænker den almindelige kunde ind i deres CSR politik. CSR handler ikke kun om at støtte hjemløse, det handler også om at tage et socialt ansvar for de mennesker, som rent faktisk er kunder i banken.

F.eks. kunne man hjælpe hjemløse med deres økonomi og give folk der tjener under et vis beløb en gratis bankkonto. Desuden noget som var helt almindeligt for bare 10 år siden, indtil bankerne besluttede sig for, at nu skulle alt koste penge.

I dag når du har penge, så ringer banken til dig for at spørge dig, hvordan de kan hjælpe dig. Her kunne det være godt, hvis de øgede deres fokus på almindelige mennesker også, f.eks. lavede et program om, hvordan man kan tjene flere penge eller få en sund økonomi. Det skal siges, at de har lavet forskellige apps, hvor de prøver at gøre sidstnævnte. Det er en fordel for bankerne, hvis de har flere rige kunder, for så har de flere penge, de kan investere.

Hvis din virksomhed skal i gang med at lave en CSR-plan, så skal I tænke over, hvad I kan gøre for jeres kunder, det lokale samfund og verden generelt. Lav en plan for alle tre punkter.

Sådan finder du din CSR-ambassadør

I gamle dage var en brand-ambassadør kun noget, som man havde, hvis man var en stor virksomhed eller en kendt forening som Røde Kors. Men med sociale medier er det blevet lettere at få ambassadører tilknyttet sin virksomhed.

Vi vil anbefale, at I finder en CSR-ambassadør, som noget af det første til jeres virksomhed. På den måde kan I lettere komme ud med jeres budskab.

Ja, de skal have løn

Der er mange, som undrer sig over, hvorfor de skal give penge til en CSR-ambassadør. Men det giver lidt sig selv, hvis de udføre et job for din virksomhed. Du skal sætte dig ned med dem og lave en plan for, hvad I gerne vil have ud af samarbejdet. På den måde finder du også ud af, at deres rolle er vigtigt for din virksomhed.

I skal vælge at samarbejde med nogle, som kan hjælpe jer med at komme ud med jeres budskab. Det nytter ikke noget, hvis I har en CSR-ambassadør, som kun gør det, fordi I har givet personen penge.

De skal gøre det, fordi de brænder for det, som I laver. I skal samtidig vælge dem, fordi I godt kan lide det, som de står for. Det er vigtigt, at I finder et godt match.

Normalt aftaler man en fast månedlig løn, hvor de har et min. af arbejdsopgaver. I kan også udarbejde nogle bonusser,  så de får flere penge, hvis medierne tager jeres historier op osv. Hvis I ikke har råd til at betale penge for det, kan I vælge at få tilskud til virksomheden, eller I kan spørge CSR-ambassadøren, om I kan lave en midlertidig løsning.

Her finder du dem

Det svære er altid at finde nogle, som passer sammen med jeres brand. Generelt vil vi anbefale, at I kigger mod de mange influencers, som der findes i dag. Det er helt klart dem, som kan være med til at få jeres virksomhed i medierne.

Det kan være alt fra Youtubere, bloggere til Instagrammere. I dag er der så mange, som du kan vælge imellem, så det burde være muligt at finde nogle, som I kan samarbejde med. Fortæl dem om hvorfor I godt kan lide dem, og hvorfor I tror, at de ville være gode samarbejdspartnere med jer.

I finder den bedste CSR-ambassadør, hvis I undersøger, hvad de står for. Mange vælger bare nogle, som er store, fordi de gerne vil i medierne. Men det er lettere at komme i medierne, hvis I har en klar vision for, hvad det er, at I helt præcist står for.

Målsætning

Når I endelig har fundet en CSR-ambassadør, så sørg for at bruge noget tid i starten på, hvad I gerne vil have ud af dem, og hvad de gerne vil have ud af jer. Det bedste partnerskab fungerer ved, at alle helt præcis ved, hvad det er, at det endelig mål er.

Med samme vision for jeres CSR, vil det også være mere tydeligt for medierne og dermed befolkningen, hvorfor de skal gå op i jeres virksomhed.

Et godt arbejdsmiljø er vigtigt

Det kræver en unik kombination af viljestyrke, mod og passion at starte en ny virksomhed.Der er ingen garanti og intet sikkerhedsnet, men til gengæld er der meget at vinde for dem, som ikke giver hurtigt op.

Nogle mennesker kan lide at bevæge sig ud, hvor de ikke kan bunde – det er måske ligefrem det eneste de ved, hvordan man gør, mens andre lettere bliver utrygge. Heldigvis betyder det ikke nødvendigvis at de typer, som har lettere ved at blive nervøse når de kastes ud i nye udfordringer, ikke kan være glimrende arbejdspartnere i en ny virksomhed. Faktisk er det ofte de lidt mere forsigtige, som har hang til bekymring, der udfører arbejdet mest grundigt. Har virksomheden en pendant til disse grundige perfektionister, er det en glimrende kombination af personlighedstyper, som ofte favner bredt kompetencemæssigt.

Det er ofte nødvendigt at tage et lån, når man skal opbygge en virksomhed fra bunden. Både for at få indkøbt de rette midler til det som virksomheden skal levere, men også for at skabe et behageligt miljø for de ansatte. Et sundt arbejdsmiljø er nemlig alfa omega, når det kommer til effektivisering på en arbejdsplads. Her kan du læse mere om rentefrie lån.

Er det sociale sammenhold godt på arbejdspladsen, gør det ofte, at medarbejderne generelt gør sig mere umage. Der er nemlig en stor styrke gemt i kollegiale venskaber, og det at folk har respekt for- og interesse i hinanden på en arbejdsplads betyder alt for energiniveauet hos medarbejderne.

Empati blandt kollegaer skaber et mere fleksibelt arbejdsmiljø, hvor man er villig til at give den en ekstra skalle på dage, hvor kollegaen måske ikke har lige så meget overskud.

Derfor er det netop en god idé at værne om sociale arrangementer af og til, så fællesskabsfølelsen bliver styrket. Selvom man kan have vidt forskellige fritidsinteresser, politiske holdninger og livsværdier, har man trods alt én vigtig ting til fælles; nemlig det mål arbejdspladsen har for øje. Da man faktisk ofte bruger størstedelen af sin tid på sit arbejde, er det ekstra vigtigt, at det er et sted, man føler sig godt tilpas.