3 brancher der tager ansvar

I en verden hvor folk konstant hæver kravene til virksomhederne de handler med er det ikke altid let for virksomhederne at følge med. Der er dog en række brancher i Danmark der forsøger at være på forkant med de krav der stilles og som aktivt forsøger at være aktive indenfor CSR. Vi har udvalgt 3 af dem som du kan læse mere omkring herunder

 

Smykkebranchen

Det er ikke let at være sikre på at de råstoffer man køber er udvundet problemfrit. Der findes dog heldigvis en række initativer der hjælper med at certificere produkterne så man som forbrug kan være mere sikker når man køber dem. Et af dem er Kimberly Process der er et initativ dannet på tværs af regeringer, virksomheder og private personer, alle med et fælles mål: at stoppe salget af de konfliktdiamanter som oprørsgrupper i mange områder udvinder og sælger for at købe våben.

Med deres certificering kan man som juveler være sikker på at de uslebne diamanter man opkøber ikke stammer fra denne type områder, en standart den danske regering støtter og som flere virksomheder er med inde over.

 

Sæbe/parfume branchen

Når man putter noget på kroppen vil man gerne være sikker på at det også er godt for den. Derfor er en lang række virksomheder i Danmark gået sammen i brancheforeningen for sæbe, parfume og tekniske/kemiske artikler. Formålet med brancheforeningen er at varetage virksomhedernes både nationalt og internationalt og det sker igennem politisk engagement og forbindelser i organisationer. Læs mere om organisationen her

 

Gambling branchen

Er det CSR når virksomheden selv er med til at skabe problemerne? Vi mener at gambling stadig ville eksister selvom man gjorde det ulovligt, så ville det bare ske på et ureguleret marked der slet ikke tog ansvar. Der er få brancher der har så striks regulering som gambling og lige netop CSR aspektet har længe fyldt meget her i Danmark.

F.eks. når tipsmidlerne (Nu kaldet udlodningsmidlerne) hvert år bidrager med over 1 mia. til foreninger og almennyttige formål i Danmark.

Men også de sider der sammenligner udbyderne har et ansvar, de skal f.eks. oplyse om ludumani, et ansvar der betyder at næsten ligemeget hvor man læser om gambling vil man også blive informeret omkring bagsiden af de ellers så muntre pengespil. En af de sider der sammenligner tilbud fra de forskellige gamblingudbydere er Spilzonen.dk hvor du kan se hvordan de informerer de besøgende.

 

Online virksomhed kan også tage ansvar

Mange har en tendens til at tro at CSR kun er for fysiske virksomheder. F.eks. når Carlsberg eller din bank hjælper med forskellige tiltag i sit lokalmiljø. Selvom din virksomhed kun findes online, kan du sagtens have en CSR-strategi.

 

Vi har flere medlemmer, som kun har en online virksomhed. Det kan være webshops, software eller webbureau. Alle virksomheder hører selvfølgelig til et eller andet sted, selvom de er online.

Der er mange forskellige måder at tjene penge på online, så her vil vi fokusere på, hvis du er selvstændig på nettet. Hvis du har brug for gode råd til, hvordan du kommer i gang med det, kan du tjekke denne hjemmeside.

Det kan være, at disse råd rammer plet med din virksomhed. Vi vil komme med nogle gode råd til, hvad du kan gøre for at bygge en CSR-strategi som online virksomhed.

Brug din viden

Mange tror fejlagtigt, at CSR kun handler om penge, men det handler om at passe på den verden omkring os og gøre den til et bedre sted. Det kan man gøre på mange forskellige måder.

Hvis du ved noget om, hvordan man laver hjemmesider, kan du vælge at dele din erfaring med andre om det i dit lokalmiljø. Det kan også være, at du laver en hjemmeside, hvor du guider andre ting, hvordan du kan komme i gang med at lave det, som du laver. På den måde bruger du faktisk din viden til at skabe konkurrenter. Du gør det, fordi du gerne vil skabe en bedre verden.

Fordelen ved at flere arbejder hjemme er, at de ikke behøver bruge vejene, og dermed bliver der kørt mindre i bil. Desuden kan vi også bruge længere tid med sine børn. Der er mange CSR-fordele ved at hjælpe mennesker med at arbejde online.

Pas på miljøet

Sørg for at dine online forretning ikke skaber et dårligt klima. I dag kan du f.eks. købe el fra vedvarende energi hos et selskab som Dong. For et lille ekstra beløb er din virksomhed med til at skabe en bedre verden.

F.eks. var det på et tidspunkt en stor sag, at bitcoin koster mange penge, fordi de bruger utrolig meget computerkraft at lave det, som hedder mining. Alligevel er Bitcoins store fomål, at de gerne vil skabe en bedre verden. Så her er det oplagt at bruge vedvarende energi som  strømforsyning til disse computere.

Nogle af de store mining virksomheder har allerede valgt at placere sig steder, hvor det er koldere af samme grund for at spare på elregningen. Det gode ved denne form for CSR er, at det sparer dig penge, og dermed ville det være direkte dumt ikke at gøre det.

Som andre CSR-tiltag kan du også støtte projekter, som du finder givende. De behøver ikke at have noget med din kernevirksomhed at gøre. Det vigtigste er, at du gerne vil skabe en bedre verden.

5 gode råd til at komme i gang med CSR

Vi har brug for at skabe en bedre verden sammen, og det er også grunden til at flere virksomheder er begyndt at have en CSR-strategi.

Corporate Social Responsibility er for alle virksomheder uanset størrelse. Virksomheder af en vis størrelse skal tage stilling til det pga. lovkrav. Men ofte går disse virksomheder langt længere end de officielle krav.

Hvis jeres virksomhed ikke har udformet en CSR-strategi endnu, så får du her fem råd til, hvordan I kan komme i gang.

Afgør hvem der er hovedansvaret for CSR

Mange virksomheder kommer aldrig i gang med CSR, fordi ingen har ansvaret for det. Derfor er det en god start at give en CSR som ansvarsområde. I mindre virksomheder kommer det ikke til at være et fuldtidsjob, men det er vigtigt, at der er en, som har fokus på CSR.

Hvis kunder eller medarbejdere har spørgsmål til CSR, så er det denne person, som de henvender sig til.

Lav en årlig CSR-rapport

I skal finde ud af, hvorfor I laver CSR. I første omgang opsætter I nogle mål. Dvs. vi vil starte med at lave en rapport, hvor I nedskriver disse mål, og hvordan I vil opnå dem.

Herefter skriver I så om CSR hver eneste år. Det er oplagt at vedlægge det som en del af jeres årsregnskab. På den måde kan jeres kunder også se, at I går længere end de fleste andre virksomheder.

Opsæt jeres mål alle steder i virksomheden

I skal fortælle alle om jeres mål. Det er ikke for at blære jer, men hvis I ikke interesserer jer for jeres mål, så er der heller ingen andre, som vil gøre det.

Vi anbefaler, at I opsætter målene i samtlige fælleslokaler og på samtlige kontorer. På den måde får I hele tiden inspiration til at gøre det bedre og følge virksomhedens plan.

Brug jeres CSR-rapport som PR

Med en årlig rapport kan I pludselig henvende jer til pressen og fortælle om alle jeres gøremål. Pressen elsker CSR succeshistorier. Det er selvfølgelig ikke grunden til, at I gør det, men det ville være decideret dumt ikke at bruge de succeshistorier, som jeres virksomhed har skabt.

Hvert år når jeres årsregnskab kommer så skriv en række pressemeddelelser, som omhandler jeres CSR. På den måde får I jeres navn ud til danske medier og dermed også til jeres potentielle kunder.

Det har den fordel, at I giver folk muligheden for at vælge en virksomhed, som gør noget for for verden. Vi har oplevet, at det har givet så stort et boost til virksomheder, at folk vil gøre alt for at købe deres produkter. Folk har nærmest lånt penge via en side som Monni.dk for at få råd til det.

Giv 10% af jeres overskud til velgørende formål

Hvis I virkelig vil booste jeres CSR, vil vi anbefale jer, at I giver 10% af jeres overskud til velgørende formål. Derfor giver det også mening, at rapporten udkommer, når jeres årsregnskab udkommer.

For her kan I allokere 10% til næste års CSR-initiativer.

Disse råd vil helt sikkert gøre jeres virksomhed klar til fremtiden.