CSR for små og mellemstore virksomheder

ANNONCE

Først og fremmest – hvad er CSR? Hvis vi skal betegne CSR på rigtig godt dansk, så er det med danske ord dét vi kalder en virksomheds samfundsmæssige ansvar.

Men hvad er en virksomheds samfundsmæssige ansvar så omfattet af?

Her er der egentlig tale om organisering ud fra forskellige faktorer. Disse faktorer er menneskerettigheder, forbrugerforhold, miljø, lokal samfundsinvolvering, arbejdsforhold og god forretningsskik.

Heraf forekommer navnet ”CSR” som står for: ”Corporate Social Responsibility”.

Sådan bruger du CSR i din mindre virksomhed

Du behøver ingen multimillionær- eller milliardomsætning for at benytte dig af CSR. Om du er et nystartet IVS, I/S eller en spiller der har været længe på markedet som APS, eller endda APS, så er der fordele ved at tage CSR seriøst.

  • Organisering
  • Menneskerettigheder
  • Arbejdsforhold
  • Miljø
  • God forretningsskik
  • Forbrugerforhold
  • Lokal samfundsudvikling

… Vi var inde på det før, men ovennævnte hvad der kræver for at benytte CSR til UG.

Organisering

  • Organisering går ud på at din virksomhed skal være i dialog med omverdenen og hvordan det bedst muligt imødekommes. Analyser de mennesker der er interessante for din virksomhed og find ud af hvordan du ”rammer” dem spot on. Derudover omhandler organisering både sammensætningen af ledelsen, risikostyring og en plan for beslutningsprocesser.

Menneskerettigheder

  • Alle mennesker skal behandles éns. Om det er ansatte, kunder eller andre personer der på et eller andet tidspunkt kommer til at have indflydelse på din virksomhed, skal de behandles med respekt som var det din bedste ven. Civile og politiske rettigheder skal accepteres, om du er enig eller ej. Hvis i har ansatte, skal der tages hånd om dem. Der skal sørges for gode arbejdsvilkår og så skader det ikke at prøve at have en arbejdsdag som de har, ind i mellem for at kunne sætte sig ind i hvordan de har med deres arbejde.

Arbejdsforhold

  • Vi var lidt inde på det før. Her er der også tale om arbejdsvilkår, som derved giver et rigtig godt sammenspil til ”Menneskerettigheder”. Men ved arbejdsforhold er der her også tale om ansættelsesforhold, sundhed, sikkerhed, muligheder for udvikling og eventuelt samarbejde med en partner på arbejdsmarkedet som eksempelvis en fagforening.

Miljø

  • Dette giver lidt sig selv – forhåbentligt. Det handler om at din virksomhed forholder jer til miljøet og de lovkrav der er, de som vil blive ændret og de som vil blive stillet i fremtiden. Når det omhandler miljø i CSR, så skal din virksomhed være opmærksom på forebyggelse af forurening, bruger en ansvarlig mængde ressourcer (vand, energi, genbrug mv.), er med til at beskytte naturen og gør en indsats for at bekæmpe klimaforandringer. Dette er måske ikke den mest morsomme del af CSR, men den er let at forholde sig til og god at skilte med for omverdenen.

God forretningsskik

  • God forretningsskik indebærer hvordan din virksomhed drives på. Dette kan være i samarbejde med kunder, bloggere, leverandører, foreninger eller noget helt andet. Professionelt samarbejde fra din virksomheds side af.Følgende punkter afdækker hvordan din virksomhed driver en god forretnignsskik:
    • Antikorruption
    • Deltagelse i politik (med respekt)
    • Fair konkurrence
    • Kendskab til ejendomsret

Forbrugerforhold

  • Med andre ord, er det din virksomheds ansvar overfor kunderne. Kunder er det vi elsker allermest, men de kan samtidig også være en stor byrde. Hvis du vil undgå en stor byld af en kunde på ryggen af din virksomhed, bør du have klare retningslinjer indenfor:
    • Kommunikation
    • Service og klager
    • Beskyttelse af privatliv (persondatalov)
    • Bevidst forbrug af din virksomheds ydelse/produkt.

 

Er du vågen?

Lokal samfundsudvikling

  • Hvis du driver en meget lille webshop, så kan det godt være at dette ikke helt er relevant. Dog er det værd at have med i baghovedet når din virksomhed laver en million i omsætning i ugen. At være en del af det lokale, holde sig opdateret og være stolt, er noget der giver faste kunder. Hvis du kan gøre noget for det lokale samfund, så er det et stort plus og det vil ikke blive uset.

Opsummering

Det kendskab du nu har fået til CSR, er i forvejen en meget kort udgave af det. Men forhåbentligt er du klar over hvad det nu indebærer. CSR er noget der skal til i alle virksomheder, store som små, såfremt det skal blive en stor succes. I en verden hvor alle har et videokamera i hånden (mobiltelefoner) er der ikke langt fra lagerlokalet til kunderne. Det er derfor heller ikke let at skjule noget længere.

Det kan også være at du i din virksomhed allerede har nogle af punkterne på plads. Måske er der allerede en strategi for en kundeklage, og så er du jo faktisk allerede benyttet dig af CSR uden du vidste det.

Nu er du dét mere klædt på til at erobre verden med din virksomhed!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.