Den grønne politiske bølge er gode nyheder for din virksomhed

Bak dine bæredygtige visioner og din CSR-strategi op med handling

Efter valget 5. juni 2019 er det vist blevet klart for alle, at tiden er kommet til at prioritere klima og miljø højest. Som virksomhed der proaktivt har taget stilling til fremtidens sociale og miljømæssige udfordringer, står du derfor i første række hos de potentielle kunder.

I dagens sociale og politiske kontekst er forventningen steget til, at de virksomheder, der går forrest inden for deres felt, også går forrest i klimakampen og værner om klodens ressourcer på lige fod med privatpersoner. Disse forventninger er høje og de vil kun stige. En bred gruppe af din forretnings stakeholdere – forbrugere, ansatte, samarbejder og investorer – vil sætte deres lid til at virksomheden tager rollen som social og klimamæssig forandringsagent.

Nyt politisk klima vil betyde grøn vækst

Den nye regering har en stærk grøn målsætning, og vi kan kun forvente at det bliver gunstigere at investere og omlægge til bæredygtige teknologier. Derfor kan bl.a. installere vedvarende energikilder såsom solpaneler og jordvarme i din virksomhed med økonomisk belønning i sigte.

Den forsøgsvise fraværende afgift på elbiler har været diskuteret, men med den nye regering vil du næppe risikere at en afgift bliver implementeret – det vil simpelthen være politisk selvmål!

Det er derfor nu, at du bør overveje at investere i fx elbiler til forskellige former for transport i din virksomhed, eller måske endda gå endnu grønnere frem og investere i elcykel med vogn, hvis virksomheden befinder sig i byområde. Undersøg muligheden for at tage et kviklån, så du kan investere klogt i de nye teknologier. 

Hvilke konkrete handlinger bruger andre virksomheder på at brande sig gennem CSR?

Mange danske virksomheder bruger aktivt deres CSR-strategi til at brande sig med, uanset om deres produkt eller service har med grøn teknologi eller andre former for bæredygtighed at gøre. Det er en effektiv måde at træde frem i forbrugernes bevidsthed, samtidig med at en sådan virksomhed faktisk gør en stor forskel.

Men det er ikke længere nok at flage med, hvor store beløb man har doneret til et godt socialt formål eller at man investerer virksomhedens overskud i udviklingen af bæredygtige, grønne projekter.

Dette skal man selvfølgelig ikke holde op med – men der er altså en større power i helt konkret og aktivt at ændre på ressourcespild og andre ubalancer. I skal derfor ikke være bange for at adressere helt konkrete udfordringer i virksomheden: Meld åbent ud at I har opdaget et stort spild i visse produktionsled og at dette nu vil blive ændret fremover.

Et eksempel som mange virksomheder bør følge er i forhold til strømforbrug. Invester én gang for alle i solceller på alle virksomhedens bygningers tage, så I kan generere 0% klimabelastende strøm til jeres aktiviteter. Lån penge hurtigt her, så der kommer skred i sagerne og I kan vise omverdenen at I går forrest i klimakampen