Hvordan får du succes i din grønne start up?

Under den lidt sløve økonomi klarer nogle grønne iværksættere sig bedre end andre – hvorfor?

Markedet for grønne teknologier boomer generelt, så evnen til at tænke bæredygtighed ind i virksomhedsstrategien og ikke mindst evnen til handle ud fra dette, er en både intelligent og profitabel måde at drive forretning på.

Men som  grøn start up kan der også være længere mellem snapsene – særligt når der spås en kommende finanskrise og økonomien øjensynligt går sløvt inden for visse brancher pt. Der bringer vi her et par livsvigtige tips og lavpraktiske foranstaltninger, som du bør forholde dig til i din grønne start up.

Rene linier i forhold til de praktiske opgaver

Som start up er man ofte nødsaget til at agere blæksprutte de første mange måneder. Du skal derfor lære alt fra hjemmesideprogrammering, SoMe-kommunikation og være din egen revisor.

Succes bygger dog også på, at man rent faktisk får tid og overskud til at gøre de ting, man har spidskompetence indenfor. Uddelegér derfor de opgaver, der tager for meget fokus væk fra den egentlige grund til at starte virksomheden. Mange start ups har stor glæde af at over lade revision og regnskab til en professionel – og det er en udgift der tjener sig ind mange gange. Tjek tilbud og priser på bogføring og revision på bogfoering.dk.

Tænk en ekstra gang over dit produkts relevans

Det kan være at din opfindelse eller dit produkt er kreativt, spændende og fuld af nytænkning, men den vigtigste målestok må siges at være om der faktisk er et marked for det. De grønne start ups, der får succes, tænker forbrugerens behov som det mest centrale, så det er her du skal fokusere dine evne for innovation.

Sørg for at omgive dig med det rette hold

Visionen for dit grønne iværksætteri er muligvis din helt egen, men du får brug for mange hjælpende hænder for at nå til måls. Tænk derfor i at samle et diverst hold, som har forskellige evner, men som overordnet kan forstå produktet og son alle både lytter og giver konstruktiv feedback med hver deres faglighed.

Som leder bliver det således din rolle at lytte og tage ind, men også at holde overblikket med modsvar såvel som at stille opklarende spørgsmål. Det er den type ledere, der når længst – så lad dig også inspirere fagligt såvel som personligt af andre grønne iværksættere, som har fået succes.