Implementér CSR i næste uge

Vi hører tit for virksomheder, at de ikke går i gang med CSR, fordi de tænker, at det er en langsommelig proces, og derfor er det ikke noget for dem.

For at undgå dette vil vi anbefale jer til at se CSR som noget, der altid er i bevægelse. Når I begynder at se på det på denne måde, så giver det ikke mening at vente til næste år med at gå i gang med det.

I kan allerede gå i gang med det i næste uge, da I selv afgør tempoet.

Lav jeres CSR vision

I første omgang skal I nedskrive en vision for, hvad det er, at I gerne vil have, at der skal ske. Hvad er jeres grund til, at I gerne vil tage større ansvar for samfundet? Det er vigtigt, at I ikke bare gør det, fordi I tror, det er det rigtige at gøre det.

I skal skabe en kultur, hvor I ved, at det er det rigtige at gøre, for det siger sig selv, at virksomheder bør hjælpe til med at skabe et bedre samfund.

Det bør i første omgang være direktøren eller bestyrelsen, som kigger nærmere på, hvor de gerne vil have, at virksomheden skal gå hen i fremtiden. Her er det interessant at indbygge CSR i firmaets nuværende vision.

Jeres virksomhed har helt sikkert noget, som I gerne vil opnå, om I så har skrevet det ned eller ej. Hvis I ikke har skrevet det ned, skal I starte med at gøre det.

Direktøren kan også vælge at outsource det til en arbejdsgruppe, som skal kigge nærmere på, hvad I kan gøre. Når vi synes, at direktøren skal gøre en stor del af det, skyldes det, at det er direktørens job at motivere alle de ansatte til at følge virksomhedens vision.

Dette gælder uanset, om I er en lånevirksomhed, VVS eller en kæmpe koncern som LEGO.

Brug en uge til at udarbejde jeres vision.

Præsentér visionen for hele virksomheden

Nu er det vigtigt, at I kalder til møde, så I kan præsentere visionen for hele virksomheden. Det er nu, at det svære starter, for nu skal I have jeres vision ud i hele virksomheden. Det er, derfor at vi siger, at jeres vision også skal indeholde jeres CSR vision.

Mange virksomheder skaber flotte visioner på papiret, som de aldrig udfører i virkeligheden, og det er en kæmpe fejl.

Jeres CSR vision skal gøre en forskel, og det gør den kun, hvis alle medarbejdere arbejder på den og i samme retning.

Det er grunden til, at man nedskriver visioner, så I alle sammen kan arbejde på den. Dvs. at måden at I laver sociale medier på, skal ikke være fuldstændig anderledes end måden, hvorved I henvender jer til kunder.

Det hele skal spille sammen, så der er synergi i virksomheden. Med en CSR vision kan I hele tiden vende tilbage til det dokument, når I skal vide, hvordan I skal gribe et område an på, også selvom der er tale om et nyt område. For I ved allerede, hvordan I gerne vil have, at omverden ser jer.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *