Vejen til glade medarbejdere

Det burde ikke være raketvidenskab, at folk som føler sig godt tilpas i det miljø de arbejder i ganske enkelt præsterer bedre.

Alligevel er der mange arbejdspladser, som ikke i tilstrækkelig grad fokuserer på de ansattes vilkår.

Det er alfa omega hvis man ønsker loyale medarbejdere, som gerne vil give den en ekstra skalle når der er brug for det, at de føler sig værdsat i hverdagen.

Det er selvfølgelig ikke fordi, man skal fedte for hinanden på overdrevet vis. Det at føle sig værdsat kan nemlig ligge i de små detaljer, som gør meget for en medarbejders gejst og loyalitet, men som faktisk ikke kræver så meget.

 

Sørg for at dagligdagen på jobbet bliver rar at være i – forhør fx dine medarbejdere om hvilken kaffe/te de foretrækker. Det er klart, at er man mange med forskellige præferencer er det svært at gøre alle tilfredse, men alligevel brug lidt energi på at finde den bedst mulige mellemvej. Som medarbejder får man følelsen af, at blive respekteret, hvis man har noget at skulle have sagt og kan mærke at der gøres en indsats for at imødekomme ens behov.

 

Selvom det måske ligger lige til højrebenet at fokusere på de mere praktiske ting som fx gode stole og hurtig internetforbindelse når det kommer til indretningen af kontoret, kan det ligeledes godt betale sig at tænke over, om rummet bliver rart at se på og være i. Farver på væggene, kunst malerier eller plakater og grønne planter skaber både liv og energi i et rum.

For mange er kontoret det sted, de tilbringer størstedelen af deres vågne timer. Derfor er det vigtigt for entusiasmen, at det er et sted, som er rart at være.

 

Hold fast i de sociale traditioner og sæt timer af til planlægning af dette i arbejdstiden. Dette gælder også perioder, hvor man som udgangspunkt føler at der er for travlt til den slags. En julefrokost eller sommerfest ryster folk sammen, og skaber gode kollegiale relationer. Alle mennesker er forskellige, og en ting som gør at vi respekterer hinandens forskelle er, hvis vi forstår hinanden. Forståelse er svær at opnå, hvis ikke vi lærer hinanden at kende og ser hinanden i andre situationer og omstændigheder end på kontoret i arbejdsregi. Jo mere respekt medarbejderne har for hinanden, jo mere er de villige til at give af sig selv, når bølgerne går højt på arbejdspladsen.